تنها یک جلسه تمرین ورزشی می تواند متابولیسم فرد را برای چند روز افزایش دهد

4 دسامبر  2018- یک تحقیق جدید نشان داده است که نورون های POMC که بر متابولیسم موش ها تاثیر می گذارند، تا دو روز پس از تنها یک جلسه تمرین ورزشی، فعال می مانند.

خوابیدن در تعطیلات آخر هفته ممکن است بر سلامتی ذهن افرادی که نگران سلامتی خود هستند، تاثیر زیادی گذارد، اما اگر پیش از تعطیلات، کمی تمرین بدنی نکرده باشند، این کشش های بی تحرک در رختخواب یا بر روی مبل بر اندازه ی دور کمر آنها تاثیری نمی گذارد.

مطالعه ی جدید محققان مرکز پزشکی UT Southwestern نشان می دهد که نورون هایی که در موش ها متابولیسم را تحت تاثیر قرار می دهند تا دو روز پس از یک جلسه تمرین بدنی، فعال می مانند. این تحقیق بینش جدیدی را در مورد نقش بالقوه ی مغز در تناسب اندام ارائه می دهد و در بلند مدت ممکن است هدفی برای توسعه ی درمان هایی باشد که سوخت و ساز بدن را بهبود می بخشند.

دکتر کوین ویلیامز، دانشمند عصب شناس در UT Southwestern ، گفت: برای تغییر فعالیت این نورون ها، نیازی به تمرین بدنی بسیار زیادی نیست. بر اساس این نتایج، ما پیش بینی می کنیم که خروج از خانه و حتی یک بار تمرین ورزشی نسبتا سنگین می تواند مزایایی را بویژه از لحاظ متابولیسم گلوکز، به وجود آورد که برای روزها، باقی بمانند.

در این مطالعه که در شماره ی ماه دسامبر مجله " Molecular Metabolism" منتشر شد، اثرات تمرین ورزشی کوتاه مدت و بلند مدت بر دو نوع نورون که در مدار مغزی ملانوکورتین فعالیت دارند، اندازه گیری شد. این مدار مغزی در انسان و موش یکسان است. فعال شدن یکی از انواع این نورونها یعنی POMC با کاهش اشتها، کاهش میزان قند خون و افزایش سوزاندن انرژی همراه است. فعال شدن نوع دیگر یعنیNPY / AgRP  باعث افزایش اشتها و کاهش سوخت و ساز بدن می شود.

این مطالعه نشان داد که تنها یک جلسه تمرین ورزشی می تواند فعالیت های نورون های POMC را تقویت کند و همزمان از فعالیت نورون های NPY / AgRP تا دو روز جلوگیری کند. این تغییرات با تمرین بدنی بیشتر، به مدت طولانی تری باقی می مانند.

این یافته ها، درک دانشمندان را از مدار melanocortin گسترش داده است، مطالعات قبلی نشان دادند که این مدار مغزی می تواند از طریق تغذیه یا ناشتا تغییر کند، اما تاکنون ارتباط آن با ورزش کشف نشده بود.

دکتر Williams گفت: نتایج این تحقیق، همچنین راه را برای تحقیق در مورد درمان های بالقوه بمنظور بهبود متابولیسم گلوکز در بیماران مبتلا به بیماری هایی مانند دیابت می گشاید. روزی ممکن است فعال کردن نورون های ملانوکورتین برای بهبود سلامت بیماران بویژه برای افراد مبتلا به دیابت که نیاز به بهبود تنظیم قند خون خود دارند، مفید باشد.

دکتر ویلیامز گفت: در این مطالعه فعالیت این مدار مغزی در موش ها از صفر تا 10 روز بعد از رژیمهای ورزشی مختلف اندازه گیری شد. دانشمندان متوجه شدند که تنها یک جلسه تمرین (شامل سه  دور 20 دقیقه ای تردمیل) باعث کاهش اشتها می شود که تا شش ساعت طول می کشد. این نتیجه ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از مردم فورا پس از ورزش احساس گرسنگی نمی کنند.

اثرات طولانی مدت ورزش در نورون های POMC دیده می شود که با فعال شدن آنها، متابولیسم گلوکز بهبود می یابد. این نورونها، اگر پروتئینی به نام گیرنده ی لپتین را تولید کنند، به مدت طولانی تری فعال باقی می مانند.

آزمایشگاه دکتر Williams در حال برنامه ریزی برای یک مطالعه دوم بمنظور کشف مکانیزمی است که در آن ورزش باعث تغییرات در نورون های ملانکورتین می شود. در مطالعات آتی همچنین اطلاعات بیشتری درباره چگونگی ارتباط این تغییرات با عملکردهای بیولوژیکی مانند متابولیسم گلوکز و تعادل انرژی ثبت خواهد شد.

دکتر ویلیامز گفت: این تحقیق فقط برای بهبود تناسب اندام نیست، درک بهتر ارتباطات عصبی با ورزش می تواند به طور بالقوه به بیماریهای مرتبط با تنظیم قند خون کمک کند.

منبع و سایت خبر:

Molecular Metabolism, 2018; 18: 107 DOI: 10.1016/j.molmet.2018.08.011

www.sciencedaily.com/releases/2018/12/181204143854.htm